Viktiga vitaminer

Eftersom min kropp mår som den gör så har jag läst på allt jag kan komma över om stress och högt kortisol. Det är tydligen bra att få i sig speciella vitaminer/ mineraler vid stress eftersom kroppen behöver det extra för att läka och orka fungera. Mycket finns redan i maten som vi äter, kanske behöver vi bara äta lite mer av just de produkterna. Men om man vill försäkra sig om att få i sig lite extra, kan man ta till kosttillskott. Därför har jag nu börjat med lite extra tillskott. 
 
 
Här kommer en liten lista på vitaminer/ mineraler som kan vara bra och vart det finns:
 
  • C- Vitamin - Minskar trötthet/ utmattning, stärker immunförsvaret. Finns i citrusfrukter och jordgubbar, chili, broccoli och blomkål.
  • B- Vitamin - Minskar trötthet/ utmattning, boostar immunförsvaret och är bra för prestationsförmågan. Finns i fullkornsprodukter, nötter/ frön, baljväxter, gröna blad.
  • D- Vitamin - Bidrar till normal funktion av immunförsvaret, normal benstomme och kalciumnivå. Finns i ägg, makrill/ lax/ tonfisk, mjölkprodukter óch svamp. Det viktigaste solljuset! Tillskott kan behövas under vintern.
  • Magnesium - Avslappnande/ avstressande, bidrar till bättre muskelfunktion och presationsförmåga, stärker skelettet och gör magen lugn. Det ökar även upptaget av D- vitamin. Finns i gröna blad, broccoli, svamp och frön.
  • Aswaganda - Sänker kortisolet, lugnande, ökar kroppens uthållighet och styrka, minstar trötthet, bygger upp immunförsvaret. En rot från Indien, finns ej i mat.
  • Gurkmeja - Bra för lederna, minskar stress i cellerna, är en antioxidant. 
  • Svartpepparextrakt - Stärker immunförsvaret och ökar upptaget av C- vitamin.
 
Aswaganda och Magnesium äter jag redan sedan tidigare. Nu äter jag dock en Magnesiumtablett som heter Supermagnesium som även innehåller Gurkmeja och Svartpepparextrakt. Har även lagt till en C- vitamin tablett varje morgon. 
Jag äter väldigt mycket fullkorn, fisk, ägg och nötter/ frön så jag hoppas att det räcker för att vi i mig B och D vitamin, men brukar äta extra D vitamin på vintern.
 
Jag tänker att det kan vara värt att prova allt som man mår bra av. Så lite extra tillskott (oavsett om det är i form av mat eller köpta tabletter) kan aldrig vara fel.
Ett litet tips för den som är trött och hängig!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

jennysgnista.blogg.se

Här vill jag med egna erfarenheter och tankar inspirera till nya synsätt på livet och välmående.

RSS 2.0