Din kropp

Har ni tänkt på hur fantasisk våran kropp egentligen är?
Den bär oss genom hela livet och gör så att vi kan andas, tänka, känna och leva. Om vi behandlar den rätt så mår vi bra och lever ett långt liv. 
 
Jag läser just nu en kurs om kroppens anatomi. Det är egentligen sånt vi läst i skolan under uppväxten, men att se det ur vuxna ögon gör mig mer fashinerad. Fashinerad över hur kroppen egentligen är uppbyggd och hur den fungerar. Det är helt otroligt vilken avancerad kropp vi har! Så mycket som gör att vi faktiskt ens existerar. Så mycket som händer i våra kroppar dygnet runt för att vi ska kunna leva. Sånt som vi inte märker av utan bara tar för givet. Det är så svårt att förstå. 
Dessutom är en självläkande till stor del. Ju bättre vi behandlar vår kropp desto bättre fungerar läkningsprocesserna. Cellerna sköter allting som behövs för att vi ska kunna läka något som är trasigt. Allt från ytliga sår på huden till våra ben som bär upp oss. 
 
Jag har även sett på något som heter Heal Summit. Ett "projekt"där man får 3 föreläsningar per dag i en veckas tid. Det är olika föreläsare från olika länder som pratar om kroppen på ett holistiskt sätt. Det är läkare, forskare, yogalärare eller människor som överlevt cancer eller andra liknande sjukdomar som pratar. Människor som tror på kroppens egna läkningskraft antingen helt utan mediciner eller med endast lite medicin. 
Flummigt för vissa (även för mig i vissa stunder) men så otroligt intressant. Jag tror på det holistiskt perspektivet (att alla delar i dig ska vara deltaktiga, mentalt och fysiskt) och jag tror på självläkning så länge man har de rätta verktygen. Det gäller att läsa på och gå "all in" om det ska fungera. 
 
Ju mer jag lär mig, desto mera vill jag ta hand om mig kropp. Inte bara det vanliga, med träning och bra mat utan även verkligen tänka på vad maten innehåller och vad träningen gör för mig. Även jobba mer på djupet med meditation, läkning av obearbetade tankar/ känslor eller problem, tacksamhet och hitta ett lugn i ett samhälle fyllt med högt tempo och krav (som kroppen inte är anpassad för).
 
Hur behandlar du din kropp?
Hur hjälper du till för att den ska ha det så bra möjligt?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

jennysgnista.blogg.se

Här vill jag med egna erfarenheter och tankar inspirera till nya synsätt på livet och välmående.

RSS 2.0